اگر دچار دیابت هستید، مراقبت از پاها یک ضرورت اصلی در مراقبتهای روزانه برای شما محسوب می شود

28 دسامبر 2018- دكتر John Giurini، رئیس بخش جراحی اطفال در مرکز پزشکی Deaconess  در بوستون توضیح داد: دیابت می تواند با آسیب به اعصاب منجر به از بین رفتن حس در پاها شده و سبب گردد که فرد درد ناشی از ایجاد زخم، تاول یا جراحت را احساس نکند.

دیابت همچنین می تواند خون رسانی به پاها را کاهش داده و موجب گردد ترمیم زخم پس از جراحت دشوار شود.

دكتر Giurini گفت: پاهای افراد مبتلا به دیابت باید به طور منظم  توسط خود یا اعضای خانواده و یا مراقبین بهداشتی آنها بررسی شود. بهترین زمان بلافاصله پس از دوش گرفتن در هنگام خشک کردن پا یا در پایان روز است هنگامیکه جوراب و کفش خود را در می آورید.

دكترGiurini  گفت: در صورت مشاهده ی یک تاول، از یک گاز یا پارچه ی تمیز با یک ماده ی ضد عفونی کننده برای پانسمان آن استفاده کنید، فشار را از روی آن پا بردارید و با پزشک یا متخصص خود تماس بگیرید.

قبل از پوشیدن کفش حتما داخل آنها را بررسی کنید، برای چیزهایی مانند سنگ و سنگریزه و سایر اجسامی که می تواند باعث تحریک پا شوند. او توضیح داد که به دلیل کمبود حس در پاها، شما ممکن است قادر نباشید وجود این اشیا را احساس کنید.

دكتر Giurini گفت: بیماران پر خطر باید توسط متخصص مراقبت از پا، هر سه ماه یک بار معاینه شوند. بیماران با ریسک بالا شامل کسانی هستند که حس معمول در پاهای خود را از دست داده یا گردش خون ضعیفی دارند و یا دچار تغییر شکل در انگشتان و یا پاهای خود شده اند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-12-youre-diabetic-foot.html